~MemBace pUn BoleH DapAt dUit TaU..(^_^)..~

TeMaN bLoG saYE (^_^)

Monday, June 13, 2011

~ Rahsia Hati~

Assalamualaikum..

Selamat tengahari semua...
hari ni Cik D nk nk berkongsi beberapa information tentang hati..
Sejak dua menjak ni..
ade sesuatu perasaan yang CD sendiri xpasti..
yang CD pasti..
CD cube untuk berubah menjadi insan & hamba Allah yang lebih baik dari yang sebelumnya...
CD ade terbace artikel ni kt Majalah Al Hijrah
ni antara informasi yang CD dpt dr pembacaan CD..

KEAJAIBAN HATI:

Menurut sebuah hadith Rasulullah:
"Di dalam tubuh manusia itu ade segumpal darah, apabila segumpal darah itu baik maka baiklah seluruhtubuh manusia itu, dan apabila segumpal darah itu rosak maka rosaklah selutuh tubuhnya. Dia itu adalah hati."

Jika diperhatikan hampir semua & segala sesuatu yang kita lakukan dikaitkan dengan hati.. Jika seseorang itu senang maka senanglah hatinya.. Jika seseorang itu sakit maka hatinya yang sakit..Jadi sebenarnya, segalanya bemula & bersumber dari hati.. Jika hati kita sakit, akan terlihat segalanya dari tingkah laku dan ekspresi wajah kita.

Sebagai hamba-Nya, untuk mengenal Allah SWT, kita seharusnya mengenal Allah melalui hati kita. Kita xseharusnya mengenal Allah dengan fikiran kita.. Jika kita menegnal Allah dengan fikiran kita, akhirnya fikiran kita akan kacau dan mungkin juga boleh mengakibatkan kita gila..Tetapi jika kita mengenal Allah
Untuk mengetahui atau mengenal Allah SWT, maka kenalilah Allah melalui hati kita. Jangan mengenal Allah dari dalam hati dengan apa yang diciptakanNya, maka segala hal tersebut akan menenangkn fikiran kita dan menambah keyakinan kita bahawa Allah SWT benar2 wujud.

Ada seorang ulama mengatakan:
"Siapa yang bisa mengetahui hatinya, maka dia bisa mengenal Allah SWT; Sehinggalah bila hati kita tenang, maka kita akan lebih mudah mengenal Allah SWT"

Hati kita juga berfungsi menyelesaikan masalah dan memecahkannya dari dalam hati. Bila kita menyelesaikan masalah dengan ikhlas dan hati yang tenang, Insya Allah masalah tersebut akan cepat selesai. Tapi jika kita cuba selesaikan dengan otak dan emosi, maka masalah tersebut tidak akan selesai.

Hati adalah titik utama dalam kehidupan manusia.. Semua anggota badan kita ini diperintahkan oleh hati kita..Seorang ulama mengibaratkan hati ini seperti seorang raja dan hamba. Anggota badan kita ini adalah hamba, hati kita adalah raja.

Hati manusia boleh menerima hidayah dan juga boleh menerima hawa nafsu. Apabila hati kita seluruhnya bersih dari dosa dan kesalahan maka akan mudah bagi kita manusia menerima hidayah. Tetapi apabila hati kita kotor akan mudah lah bagi kita manusia menerima hawa nafsu dan hal-hal negatif. Kita boleh mengumpamakan bahawa hati itu seperti benteng dan musuh. Musuh kita adalah syaitan dan syaitan itu ibarat musuh yang akan masuk ke dalam benteng hati kita.

Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu. Maka jadikanlah syaitan itu musuh"

Jadi untuk kita mempertahankan benteng kita daripada syaitan, maka berzikirlah kepada Allah SWT. Zikir juga boleh dilakukan dengan bacaan dan juga dengan hanya mengingati Allah SWT.

Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya dengan berzikir kepada Allah-lah, maka hati kita akan tenang."

Hati kita ini  diumpamakan seperti kertas yang bersih. Setiap kali kita melakukan kesalahan, akan ada satu titik noda di kertas tersebut. Semakin besar dosa yag kita lakukan, titik tersebut akan semakin besar. Jadi jika kita tidak pernah membersihkan hati kita, maka akan hitam la hati kita dan ketika hati telah menjadi hitam, Allah SWT berfirman:
"Allah telah mengunci mati (tutup) hati orang-orang musyrik"

dan Allah juga berfirman:
"Kalau orang-orang munafik itu dihatinya ada penyakit. Allah akan menambah penyakit ke dalam hati mereka."

Rasulullah SAW juga sering berdoa:
"Wahai Yang membolak-balikkan hati, luruskanlah hati kami dalam ketaatan kepada Mu Wahai yang memindahkan hati, palingkan hati kami kepada ketaatan kepada Mu."

Rasulullah SAW juga bersabda:
"Hati kita itu seperti bulu ayam diletakkan di atas tanah/lantai kemudian ditiup oleh angin. Jadi hati boleh berubah-ubah. Kadang boleh jadi baik, terkadang boleh jadi buruk sesuai dengan asal kata hati adalah Qolbun yang ertinya berbolak-balik."

Selain daripada itu, hati boleh dibahagikan kepada 3 (dalam hal berbuat baik, berbuat jahat atau kedua2nya):




  1. Hati yang sentiasa dihiasi dengan ketaqwaan kepada Allah SWT dan sentiasa disucikan hatinya itu dengan amak soleh. Hati itu bersih dari akhlak2 tercela dan dipenuhi dengan hidayah, hati akan mendapatkan hidayah.
  2. Hati yang mati yang sentiasa dihiasi dengan hawa nafsu dan sentiasa dipenuhi dengan akhlak2 yang tercela.
  3. Hati yang sering diajak kepada hawa nafsu dan kejelekan. Ketika dipenuhi iman, maka hati itu akan kembali kepada kebaikan. Kategori ini adalah posisi kebanyakan manusia. Yang ingin kita capai adalah posisi yang pertama dan untuk menjaga hati kita agar tidak berubah ke posisi yang ke-2, maka seringlah berzikir kepada Allah dan berbuat amal soleh.



credit to: Majalah Al Hijrah.

No comments:

JoM kiTe BerPAkaT.. (^_^)

jOm JeNguK..(^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...